Уроборос

“Уроборос” – арт-перфоманс Антона Саєнка, представлений 30 січня 2015 р. у галереї “академАrt”

“Уробо́рос”, “оробо́рос” (від грец. ουρά — хвіст і грец. βορά — їжа, харч) — буквально, “той що пожирає (свій) хвіст” — міфологічний змій, який звернувся колом чи вісімкою, створюючи замкнуту лінію. З’являючись в епосі різних культур, символізує циклічність будь-якого розвитку, повторюваність циклів, коло, з якого неможливо вибратись.

Ідея циклічності перетворень, замкнутості тілесності у безкінечному колі буття, повторення соціальних циклів підводить думку до архетипічної символіки замкнутого кола. Адже людство завжди замислювалось про спіральність розвитку та аспекти циклічності процесів. Поступово ці роздуми отримали смислову форму живого замкнутого кола, відомого як Уроборос.

Нині міфічний змій все частіше нагадує про себе. Всі ми – лише миттєвий відблиск його безкінечного руху…

Використавши колонаду приміщення галереї, яка була стягнута діагональною чорною стрічкою, що символізує замкнутий простір життя і смерті, Антон Саєнко створив атмосферу потойбічності, де навіть орнамент підлоги нагадував стародавню символіку трансформації.

І саме на цьому тлі автор представив перфоманс “Уроборос”. Перфоманс – це форма візуалізації ідеї за допомогою власного тіла – використана автором як пошук схематичних жестів, максимально абстрактних, але таких, які водночас виражають схематичність метафізичних процесів. Художник використав власне тіло, одяг, інфузійну медичну систему, власну кров.

Атмосфера “незручного становища” для глядача стала тією провокацією, яка притаманна більшості сучасних перфомансів, способом привернути увагу до того, що відбувається в світі. Кров художника, замкнута у коло, продовжує свій рух, своє життя, навіть тоді, коли художник від’єднався від неї.